Perth-Broome: is West best! - Reisverslag uit Broome, Australië van Suzanne Jonker - WaarBenJij.nu Perth-Broome: is West best! - Reisverslag uit Broome, Australië van Suzanne Jonker - WaarBenJij.nu

Perth-Broome: is West best!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Oktober 2015 | Australië, Broome

G'day everyone!

Hoe is het met jullie? Ik hoor graag alle spannende ontwikkelingen!

Hier is alles goed. Twee weken geleden alweer begon mijn reis.
Vluchten waren prima en toen ik om 1 uur 's nachts in Perth aankwam ben ik snel in een taxi naar de B&B gestapt waar ik zou verblijven. Jean was nog wakker en ontving me heel hartelijk. Na een kleine rondleiding maar snel mn bed in gedoken en ik lag zelfs zo in coma dat ze me om 12 uur 's middags maar wakker kwam maken! Mooi huis in een groene buitenwijk van Perth met aardige mensen Jean (Engelse) en Marty (Kiwi).
Heb de eerste dagen in Perth vooral rustig aan gedaan, bijgeslapen en gewend aan de temperatuur (28 graden!). Beetje gewinkeld, sightseeing gedaan met de bus, naar een mooi park geweest met uitzicht over de stad en een dagje strand met Jean+Marty en de twee kleinzoontjes van 1 en 3.

Na drie dagen begon de tour al om 7uur 's ochtends. We waren met een groep van 14 mensen: een Zweeds stel van rond de 60, twee Zwitserse zusjes, 2 Ierse meiden, incl. ikzelf 4 NL meiden, een Ierse jongen, Duitse vrouw van 57, Japanse Jongen en meisje en Lauren, een leuke stoere Australische meid van 30 als gids.

Elke dag hebben we gemiddeld 500 km gereden op twee dagen na waarop we in dezelfde plaats verbleven en activiteiten in de omgeving deden.

De eerste dag hebben we een flink stuk gereden en onderweg zijn we een paar keer gestopt bij mooie uitzichtpunten en de limestone pinnacles dessert. Vlak voor aankomt bij het cattle station waar we verbleven, stopten we nog bij een mooie cliff om de zonsondergang te bekijken. Heel mooi maar bijna onderkoeld door de koude wind zijn we maar weer snel in de bus gesprongen. 's avonds verbleven we in een grote slaapzaal op de farm waar het stikte van de dikke spinnen. Meteen een groot succes dus. Nadat we alle hoeken en gaten van de kamer hadden gecheckt, de gordijnen hadden uitgeklopt en ik plat op mn buik op de grond had gelegen om onder de bedden te gluren, konden we eindelijk ons bed in ;-).

Op dag twee reden we naar Kalbari National Park. Een prachtig natuurgebied met veel groen en grote rotsformaties. Daar maakten we een mooie wandeling, moesten we stukken klimmen over de rotsen en hebben we 25m geabseild een ravijn in. Eerst heel eng dus een potje gejankt en toen ben ik er toch maar voor gegaan. GAAF!! Dus ben nog een tweede keer gegaan :D. Daarna reden we verder naar Monkey Mia waar we in een luxe hostel verbleven.

Dag 3: Monkey Mia is een kustplaatsje waar bij ons hostel elke ochtend "wilde" dolfijnen naar de kust komen. Ze worden dan gevoerd en je kunt met ze op de foto. Leuk om de dolfijnen te zien maar wel erg touristisch.
Daarna weer de bus in voor een lange rit met een paar stops bij mooie uitzichten en fotospots. Eindpunt was Coral Bay

Dag 4: In Coral Bay gingen we met de hele groep op een snorkeltour. Eerst wat onwennig om je hele uitrusting te testen: flippers, duikbril, snorkel en een wetsuit (het water was maar 22 graden...). Flink gelachen omdat sommigen direct hun flippers aantrokken nadat ze hun wetsuit pas half aan hadden en het al een gevecht op zich is om je daarin te hijsen. Toen bleek dat iedereen zn uitrusting paste en compleet had, zijn we snel naar de boot gegaan en uitgevaren. Prachtig helder blauw water en drie snorkelstops. Bij de tweede hebben we zelfs gesnorkeld met 5!! Mantaroggen! Echt heel gaaf en indrukwekkend om te zien! Ook hebben we in totaal 10 rifhaaitjes gezien van zo'n 1,5 meter. Blijft toch altijd even eng maar ze zwommen gelukkig gewoon rustig door ;-). Helaas wel veel dood koraal. Ook hebben we in de verte nog een walvis zien springen en spuiten :D.
Na het snorkelen terug naar het hostel en toen snel de bus in voor een korte rit naar Exmouth. Daar sliepen we in 4persoonskamers op een camping. Heel mooi terrein maar keuken, toiletten en douches allemaal buiten. Gelukkig geen gekke/enge beesten gezien.

Dag 5: vanwege de hitte gingen we al vroeg op pad naar Cape Range National Park. Een mooi en ruig natuurgebied in de omgeving (120km verderop...). Daar hebben we heerlijk een paar uur gechilled op de beach en weer gezwommen en gesnorkeld. Er was nergens schaduw en in de volle zon was het 40 graden, niet te doen!! Ik heb maar een legging en blouseje aangetrokken over mn bikini en ben daarmee te water gegaan om af te koelen. Heb nog heerlijk een boek staan lezen in het water (ik leek wel Johannes de Doper haha). Daarna zijn we lekker gaan lunchen bij de parkeerplaats omdat daar schaduw was. Daarna terug naar de camping en lekker gechilled en gekletst met de groep.

Dag 6: Helaas moesten we om 6uur al vertrekken omdat we vandaag 660 km moesten rijden naar Karijini National Park. Dit was een heel gaaf en groot park met diepe ravijnen en gorges. Hier was geen elektriciteit oid en we sliepen in mooie grote tenten. Deze tenten waren vierkant en hadden aan alle zijden horren met ritsen en aan de binnenkant canvas. Zo kon je de canvasflappen openritsen en oprollen en dus in een "open" tent liggen. Uiteraard hier de tent ook weer panisch gecheckt omdat het in dit gebied stikte van de zeer giftige slangen en spinnen. Daarom moesten we ondanks de hitte continu schoenen aan en waren slippers verboden. Gelukkig heerlijk kunnen slapen.
Bij aankomst hebben we snel onze spullen in de tent gedumpt en daarna zijn we over de rotsen naar beneden geklommen om te zwemmen onder een waterval, prachtig!!
Het koken was een uitdaging. Er waren namelijk alleen twee grote barbecueplaten en een mini aanrechtje met wasbak met 1 lampje. Verder was alles donker maar met elkaar hebben we toch lekker gekookt en gegegten.

Dag 7: werden we al vroeg wakker door de opkomende zon (uur of 5 oid!)
dus toen maar snel eruit om de hitte voor te zijn. Snel twee ochtend wandelingen gemaakt en toen weer terug naar het kamp. Daar 's middags lekker gekletst met de groep en spelletjes gedaan. 's avonds een geweldig mooie zonsondergang gezien.

Dag 8: Weer vroeg op, inpakken en de bus in om weer een mooie wandeling te gaan maken over de bodem van een ravijn. Dit was echt zwaar door de grote afdaling die we eerst moesten maken over de rotsblokken als een soort trap naar beneden. De rest van de toch was met name ook over de rotsen maar gelukkig was er af en toe schaduw. Nu ook weer tegen de 40 graden in de zon. Gelukkig werd onze inspanning beloond doordat we aan het eind bij twee prachtige watervallen kwamen waar we ook weer heerlijk hebben gezwommen. (who needs showers?!)
Hierna weer de bus in een verder gereden naar onze laatste slaapplaats van de tour: Pardoo Road House. Helaas kwamen we onderweg in een fille te staan omdat een deel van de snelweg was afgezet ivm bushfires. Die zijn er nu al door de grote droogte en hitte (en het is nog maar spring).
Uiteindelijk hebben we er maar een feestje on the road van gemaakt met drankjes uit de eski, snacks en muziek! Ook heb ik een paar truckers gevraagd of ik op de foto mocht achter het stuur van hun roadtrains, echt gaaf! (trekker + 4 trailers: 59,50m lang!!).
Uiteindelijk hebben we anderhalf uur in de fille gestaan dus helaas moesten we de laatste 140 km in het donker rijden.
Dat is extra gevaarlijk en wordt sterk afgeraden ivm het gevaar van kangaroes en koeien die voor je auto kunnen springen. Karin en ik hebben al die kms zitten spotten maar gelukkig hebben we geen beest voor de auto gehad. Vooral veel dooie koeien en kangaroes gezien en een paar levende koeien die blevne staan langs de snelweg. De koeien lopen hier namelijk gewoon los naast de snelweg omdat het simpelweg niet te doen is om alles te omheinen omdat de stukken land te groot zijn.
UIteindelijk kwamen we in het donker aan bij Pardoo Road House. Gelukkig had onze gids Lauren al gebeld en stonden er nog lauwe hamburgers op ons te wachten dus we konden meteen aanvallen. Daarna was het tijd om de swags uit te rollen. Een swag is een soort canvas slaapzak met een slaapmatje eirn waar je met slaapzak en al in gaat liggen en mee op de grond slaapt. Ook in dit gebied nog steeds strenge waarschuwingen voor slangen en spinnen en verplicht om schoenen te dragen maar toch gingen we op de grond slapen. Dagenlang zag ik er al tegenop maar toen het eenmaal zo ver was kon ik toch de knop om zetten en ben ik dus ook in mn swag gekropen! Uiteindelijk heerlijk geslapen en heel bijzonder om zo wakker te worden door de opkomende zon!! Erg blij dat ik het heb gedaan :D.

Dag 9: door de zonsopkomst was iedereen al vroeg wakker dus toen snel ingepakt en om 6 uur vertrokken naar Broome, het eindpunt van de tour.
Onderweg zijn we nog gestopt op 80 mile beach en daarna zijn we nog gestopt bij een pizzarestaurant dat midden in een mangoboomgaard ligt, net buiten broome. Daar heerlijk geluncht en toen door naar de verschillende hostels in Broome waar iedereen zou verblijven na zn tour.
's avonds zijn we nog met elkaart uit eten geweest bij eenThai en hebben we nog een paar biertjes gedronken.

Nu zit ik dus verhaal dus te typen in Broome. Een heel klein plaatsje. 10 straten, geweldig mooie stranden maar er is niks te doen. Saai maar ook wel lekker. Kan nu dus lekker even bijkomen in het heerlijk luxe en rustige hostel waar ik zit met een groot deel van de groep van de tour dus dat is gezellig.

Tijdens de tour hadden we eigenlijk doorlopend geen bereik met de telefoons, moesten we elke dag primitief buiten koken (vaak op de bbq, ideaal want je kunt er zo'n beetje alles op klaarmaken), waren de douches en wc's altijd buiten in losse gebouwtjes, was het gemiddeld zo'n 35 graden, waren er letterlijk duizenden en duizenden vliegen die continu op je gingen zitten (voorkeur voor ogen, oren, neus dus heel fijn :P) en smaakte het water naar zwembad, zoveel chloor zat erin en moesten we continu opletten voor slangen en spiders.
Toch was de trip echt fantastisch en heb ik geweldig genoten omdat je elke dag weer heerlijk eten krijgt, ontzettend bijzondere dingen ziet en grensverleggende dingen doet met leuke mensen en een top gids!! Jammer dat het nu alweer voorbij is!

Morgen vlieg ik naar Melbourne en de dag daarna naar Auckland in Nieuw Zeeland. Daar zal na drie dagen mijn volgende tour van 22 dagen starten dus ik zal proberen tussendoor nieuwe verslagen te schrijven!

Liefs voor iedereen en stuur me af en toe een update van hoe het jullie vergaat?!

• 06 Oktober 2015 - 12:21

Anke Hafkamp:

Hoi Susan,
    Wat een heerlijk verslag van prachtig Oz. Leuk dat je daar weer bent. veel plezier in Nieuw Zeeland.
    Groetjes,Anke

• 06 Oktober 2015 - 14:28

Zuster:

Hola mí Hermana de Australia!
    Vet leuk verhaal, echt gave dingen allemaal! ik krijg ook zin om naar Australië te gaan xD maar eerst maar Spanje haha. Heel herkenbaar van het water, hier is het ook of je zwembadwater drinkt uit de kraan dus ik koop 'flessen' van 5 of 6 liter. Anders echt niet te drinken. Hahaha vet mooi van Johannes de Doper xD at je ook sprinkhanen en droeg je een kamelenharen mantel (zie bijbel ;p)? Hier is het ook leuk en ik leer heel veel, maar ik merk wel dat ik toch niet echt een echt stadsmens ben. Heb veel zin om in de natuur te zijn meer, maar er zijn hier alleen wat parken. Zit er dus aan te denken om hier na naar een kleiner en landelijker plaatsje te gaan, un pueblo ;) in mijn klas zit trouwens een Australische vrouw (Liz) die hier een tijdje gaat wonen met haar dochtertje, ze komt uit Melbourne.
    Spoedig even Skypen!
    Heel veel plezier nog!